الفيلم الأكثر تحقيقا للإيرادات في التاريخ الفيلم الأول من نوعه
أتحدث بالطبع عن أفاتار ، فيلم أفاتار فيلم غير عادي لأسباب ، و عادي لأسباب أخرى
فالقصة ربما تبدو للبعض مكررة
لكن متى كان الابداع البشري في الخطوط العريضة؟ دوما لدينا خطوط عريضة مشتركة ، يحوم الكل حولها لينسج قصصا و حكايات ، و يبهرنا قليلا بالتصوير ، كما يبهرنا أيضا بالمؤثرات .
سينما هوليود كما يقول صديقي محمود سعيد ، هي سينما إبهار ، على عكس السينما الأوروبية التي تستشعر فيها الإمتاع في الفن .
و أفاتار يستحق عن جدارة أن يأخذ لقب الإبهار الأول .
لكن هل الفيلم بهذه الروعة؟
وجهة نظري ... لا
و لدي أسبابي:
أتمنى من الجميع أن يشاهدوا الفيلم أولا قبل أن يقرأوا السطور التالية
سأفترض من الآن أن الجميع شاهد فيلم جيمس كاميرون الأخير .. أفاتار ، الذي رشح للعديد من جوائر الاوسكار ، 10 ؟
محتمل للغاية أن يبدو الكلام غير مترابط او متوازن ، لكنه مجرد خواطر احاول ان اجمعها في مقال
--------------------------
بداية الفيلم غريبة بعض الشيء ، فالشاب العاجز ، الذي أصيب في الحرب ، يهبط على كوكب آخر ، في رحلة استمرت سنوات ، ليختار قرينا له ، هذا القرين يستطيع تحقيق الكثير مما لا يستطيع تحقيقه الشخص الحقيقي ، و هذه لها نظريتان .
الأولى : أن البشري عاجز في شكله ، و في طبيعته ، لكنه يستطيع بروحه أن يحقق المستحيل ، فالشاب جايك الذي حرر شعب النافي هو البشري العاجز ، لكنه قوي في جسد الأفاتار، لأن روحه قوية ، مفارقة عجيبة إلى حد ما ، لكنها معبرة .
النظرية الثانية: أن الشاب العاجز لا يستطيع أن يدير حياته على الارض لعجزه ، لكنه يستطيع أن يحرر العالم من سيطرة الاحتلال ، و هو أمر يوحي بالسخرية ، و ربما قصدها كاميرون أن يقول أن الإنسان (بيتشطر على اللي يقدر عليه) لكنه لا يستطيع أن يحل أموره .
النظرية الأولى هي الأكثر قبولا بالنسبة لي .
الغريب في الفيلم أيضا ، و هو ما قالته علا عنان ، أن النافي ، عندما انتصر ، لم ينتصر بجهوده هو ، لكنه انتصر بمساعدة جايك ، البشري العاجز ، و لذلك يبدو أن هذا المفهوم الذي يتم ترسيخه ، هو قبول المساعدة الخارجية ، لمحاربة عدو قوي ، هو الاحتلال ، أستطيع أن أشبهها بمناداة هتلر كي ينقذنا من الانجليز . أو بدخول بغداد على ظهور الدبابات الأمريكية .
بإمكاني أن أتصور أيضا أن الغربي يجب أن ينتشي حين يعلم أنه مصدر الخير ، أيضا هو مصدر الشر ، لكن يكفي أنه مصدر الخير ، على الاقل هو الذي أنقذ الكوكب .
عاوز انقل على نقطة شعب النافي نفسه ، و يهمني اني اقول ان شعب النافي بيمثل اليوتوبيا اللي البشر كلهم بيحلموا بيها ، فهم بيكونوا شبكة لا نهائية من العلاقات ، الشبكة دي مرتبطة بالتاريخ ، فهم لا يمكنهم فهم الحاضر بدون النظر للتاريخ ، و دي نقطة في صالحنا ، او لازم نستفيد منها ، اننا مش هنقدر نحل مشاكلنا من غير ما نشوف الاجداد بيقولوا ايه ..
برده معنى جميل اوي في ان الوحدة بين شعب النافي كله ، على مستوى الكوكب ، هي اللي انقذتهم ، أيوا جايك طبعا له دور محوري ، لكن مكانش هيقدر يعمل ده لو محققش الوحدة بين شعب النافي .
البدائية اللي ظهر فيها شعب النافي ، فكرتني بالهنود الحمر ، إفريقيا (ملاحظة مهمة ان معظم ممثلي النافي أفارقة بالأساس ) ، أو ممكن تفكرني بالعرب و المسلمين ، مش لأنهم بدائيين ، لكن لأنهم بيفكروا كتير في المقدس ، الشجرة المقدسة ، هي الارض ، ايوا في ارض تانية ، لكن دي أرضنا ، المقدسة .
برده رغم البدائية دي لكن في قيم كتيرة ، من الاهتمام بالارض ، و الزعل على اي حاجة بتتضرر او بتموت لأنها حياة ، و الاهتمام ببعضهم ، كل دي قيم غايبة عن الارض الحقيقية ، فرغم البدائية الشكلية ، لكن القيم الانسانية موجودة و بشدة
في كلمة مهمة اوي قالها جايك و هو بيعرف الامريكان ان النافي مش هيستسلموا ، و هو إنهم مش عاوزين اللي الامريكان هيقدموه ، هيقدموا ايه؟ الجينز و البيرة؟؟
النافي مش عاوزين الجينز و البيرة ، و دي من وجهة نظري الحضارة الغربية ، و صراعها مع اي حضارة تانية ، هي هتمحق الحضارة التانية ، عشان تفرض سيطرتها الحضارية ، و تسيطر كمان على مقدرات اهل الحضارة التانية ، العراق مثالا .
و في كذا رسالة للمسلمين و العرب ، انه الحضارة بتاعتهم لازم يعتزوا بيها ، حتى لو النموذج الغربي مسيطر ، لكن تفرد حضارتنا ، مش ممكن انه يقارن بأي حضارة تانية ، و هم كمان مش ممكن نقارن حضارتهم بحضارتنا ، مش شرط عشان اكون "متحضر" اني اكون "غربي" و دي نقطة لازم كلنا نفهمها .
الوحدة اللي عبر بها النافي عن نفسهم كانت من شقين :
الشق الأول : و هي الوحدة بين القبائل قبل حرب المحتلين الامريكان
و الشق التاني : متعلق بالوحدة اللي بين الاشخاص ، في كذا مشهد ، مشهد الجواز ، مشهد التحويل لنافي ، و ده من اجمل المشاهد ، و مشهد كمان هو محاولة شفاء غريس. انه الجميع متحد روحيا و جسديا و فكريا عشان هدف واحد ، كان معنى جميل فعلا
في فكرة بفكر فيها و هي ان الفيلم ممكن يكون موجه للبشر كلهم ، و ده احتمال كبير جدا ، انه الفيلم بيقول ان الاحتباس الحراري ، و تلوث الكوكب ، و غيره ، ده كله بيسبب انهيار للكوكب ، و اننا هنحتاج مكان تاني ، و مش هنلاقيه .
------
معنى جه في بالي و انا بشوف الفيلم ، و هو ان الغربي لازم يفهم الاله على شكل مجسد، مش هيقدر يفهمه انه اله في السما زي المسلمين ، مش مجسد ، أو ملوش أيقونة، فعشان كده فيه شجرة مقدسة ، و مكان مقدس يدعوا فيه ، و حاجات مشابهة كتير .
و ده دليل ان العقلية الغربية مسيطرة بقوة على الفيلم ، ده مش عيب طبعا ، لكن العيب اننا نتصور اننا ننقل النموذج الحضاري بالكامل من عندهم .
ممكن الشجرة المحرمة (إيوا) عند النافي نعتبرها ايقونة للمسيح ، او المسيح نفسه ، او اي مقدس تاني في اي دين بيُعتبر وسيط بين الاله والبشر ، و ممكن كمان نعتبرها كنيسة ، بياخدو منها الماضي ، و الصلة بالاله .
-------
المجتمع النافي من وجهة نظري ، شبهه كاميرون انه نقيض المجتمع الغربي ، او يمكن يكون نقيض المجتمع البشري ككل ، فالفردانية اللي موجودة عند البشر ، بنلاقي ضدها في الوعي الجمعي عند النافي ، التفكك الاسري بنلاقي عكسه ، و ممكن عكسه بتطرف ، زي الشبكة اللامحدودة بين كل افراد القبيلة و الكوكب ككل.
برده فكرة امتلاك الطبيعة بنلاقي عكسها تماما ، و افكار كتير من النوعية دي ، بنلاقي النموذج السلبي عندنا ، و النموذج اليوتوبي هناك ، عند النافي
جيمس كاميرون كمان بيقول نظرية صادمة ، لكن مفهومة في الغرب ، و هي ان الغربي لما بيحب ياخد حاجة من حد ، بيعمل منه عدو، عشان يبرر انه ياخدها منه في النهاية .
و كمان نظرية انه الغربي بيفكر بنفس الشكل الملعون ، فكرة الحرب الاستباقية ، و انه يحارب الارهاب بالارهاب ، من غير اخلاق او قيم ، ده موجود ، و كلنا شايفينه
برده نقدر نقول ان الفيلم بيلخص الصراعات بشكل مبسط جدا ، و هو ان المستعمر مش بيقدر قيمة اللي بيستعمره ، ولا قدسية الاشياء عند اللي بيستعمره .
في كلمة قالتها العرافة في الربع الاول من الفيلم ، و هي انها مش هتقدر تعلم جايك تقاليدهم و عاداتهم و كل حاجة ، لأنه صعب انك تملا كاس مليانة بالفعل ، و ده معنى جميل ، ان الغربي مش هيفهم اي حضارة تانية ، لأنه بيبص من منظوره اللي مليان فعلا
-----
التقنية اللي الفيلم استخدمها جميلة اوي
تصميم الطيارات متصورها انها متوافقة تماما مع الآيروديناميكس ، و متصور انها ممكن تنفع في وقت قريب جدا انها تتطبق كنماذج تنفيذية ، الهيليوكوبترز على وجه الخصوص .
انا حبيت فيلم افاتار بشكل عام ، ممكن ادخله في السينما تاني ، لكن اظن انه هيتسجل في التاريخ فيلم افاتار لأكتر من سبب ، و انا حبيت اني اكون من اللي بيكتبوا التاريخ ده .. بس بالعربي .

المصدر مدونة غريب
أتحدث بالطبع عن أفاتار ، فيلم أفاتار فيلم غير عادي لأسباب ، و عادي لأسباب أخرى
فالقصة ربما تبدو للبعض مكررة
لكن متى كان الابداع البشري في الخطوط العريضة؟ دوما لدينا خطوط عريضة مشتركة ، يحوم الكل حولها لينسج قصصا و حكايات ، و يبهرنا قليلا بالتصوير ، كما يبهرنا أيضا بالمؤثرات .
سينما هوليود كما يقول صديقي محمود سعيد ، هي سينما إبهار ، على عكس السينما الأوروبية التي تستشعر فيها الإمتاع في الفن .
و أفاتار يستحق عن جدارة أن يأخذ لقب الإبهار الأول .
لكن هل الفيلم بهذه الروعة؟
وجهة نظري ... لا
و لدي أسبابي:
أتمنى من الجميع أن يشاهدوا الفيلم أولا قبل أن يقرأوا السطور التالية

سأفترض من الآن أن الجميع شاهد فيلم جيمس كاميرون الأخير .. أفاتار ، الذي رشح للعديد من جوائر الاوسكار ، 10 ؟
محتمل للغاية أن يبدو الكلام غير مترابط او متوازن ، لكنه مجرد خواطر احاول ان اجمعها في مقال
--------------------------
بداية الفيلم غريبة بعض الشيء ، فالشاب العاجز ، الذي أصيب في الحرب ، يهبط على كوكب آخر ، في رحلة استمرت سنوات ، ليختار قرينا له ، هذا القرين يستطيع تحقيق الكثير مما لا يستطيع تحقيقه الشخص الحقيقي ، و هذه لها نظريتان .
الأولى : أن البشري عاجز في شكله ، و في طبيعته ، لكنه يستطيع بروحه أن يحقق المستحيل ، فالشاب جايك الذي حرر شعب النافي هو البشري العاجز ، لكنه قوي في جسد الأفاتار، لأن روحه قوية ، مفارقة عجيبة إلى حد ما ، لكنها معبرة .
النظرية الثانية: أن الشاب العاجز لا يستطيع أن يدير حياته على الارض لعجزه ، لكنه يستطيع أن يحرر العالم من سيطرة الاحتلال ، و هو أمر يوحي بالسخرية ، و ربما قصدها كاميرون أن يقول أن الإنسان (بيتشطر على اللي يقدر عليه) لكنه لا يستطيع أن يحل أموره .
النظرية الأولى هي الأكثر قبولا بالنسبة لي .
الغريب في الفيلم أيضا ، و هو ما قالته علا عنان ، أن النافي ، عندما انتصر ، لم ينتصر بجهوده هو ، لكنه انتصر بمساعدة جايك ، البشري العاجز ، و لذلك يبدو أن هذا المفهوم الذي يتم ترسيخه ، هو قبول المساعدة الخارجية ، لمحاربة عدو قوي ، هو الاحتلال ، أستطيع أن أشبهها بمناداة هتلر كي ينقذنا من الانجليز . أو بدخول بغداد على ظهور الدبابات الأمريكية .
بإمكاني أن أتصور أيضا أن الغربي يجب أن ينتشي حين يعلم أنه مصدر الخير ، أيضا هو مصدر الشر ، لكن يكفي أنه مصدر الخير ، على الاقل هو الذي أنقذ الكوكب .
عاوز انقل على نقطة شعب النافي نفسه ، و يهمني اني اقول ان شعب النافي بيمثل اليوتوبيا اللي البشر كلهم بيحلموا بيها ، فهم بيكونوا شبكة لا نهائية من العلاقات ، الشبكة دي مرتبطة بالتاريخ ، فهم لا يمكنهم فهم الحاضر بدون النظر للتاريخ ، و دي نقطة في صالحنا ، او لازم نستفيد منها ، اننا مش هنقدر نحل مشاكلنا من غير ما نشوف الاجداد بيقولوا ايه ..
برده معنى جميل اوي في ان الوحدة بين شعب النافي كله ، على مستوى الكوكب ، هي اللي انقذتهم ، أيوا جايك طبعا له دور محوري ، لكن مكانش هيقدر يعمل ده لو محققش الوحدة بين شعب النافي .
البدائية اللي ظهر فيها شعب النافي ، فكرتني بالهنود الحمر ، إفريقيا (ملاحظة مهمة ان معظم ممثلي النافي أفارقة بالأساس ) ، أو ممكن تفكرني بالعرب و المسلمين ، مش لأنهم بدائيين ، لكن لأنهم بيفكروا كتير في المقدس ، الشجرة المقدسة ، هي الارض ، ايوا في ارض تانية ، لكن دي أرضنا ، المقدسة .
برده رغم البدائية دي لكن في قيم كتيرة ، من الاهتمام بالارض ، و الزعل على اي حاجة بتتضرر او بتموت لأنها حياة ، و الاهتمام ببعضهم ، كل دي قيم غايبة عن الارض الحقيقية ، فرغم البدائية الشكلية ، لكن القيم الانسانية موجودة و بشدة
في كلمة مهمة اوي قالها جايك و هو بيعرف الامريكان ان النافي مش هيستسلموا ، و هو إنهم مش عاوزين اللي الامريكان هيقدموه ، هيقدموا ايه؟ الجينز و البيرة؟؟
النافي مش عاوزين الجينز و البيرة ، و دي من وجهة نظري الحضارة الغربية ، و صراعها مع اي حضارة تانية ، هي هتمحق الحضارة التانية ، عشان تفرض سيطرتها الحضارية ، و تسيطر كمان على مقدرات اهل الحضارة التانية ، العراق مثالا .
و في كذا رسالة للمسلمين و العرب ، انه الحضارة بتاعتهم لازم يعتزوا بيها ، حتى لو النموذج الغربي مسيطر ، لكن تفرد حضارتنا ، مش ممكن انه يقارن بأي حضارة تانية ، و هم كمان مش ممكن نقارن حضارتهم بحضارتنا ، مش شرط عشان اكون "متحضر" اني اكون "غربي" و دي نقطة لازم كلنا نفهمها .
الوحدة اللي عبر بها النافي عن نفسهم كانت من شقين :
الشق الأول : و هي الوحدة بين القبائل قبل حرب المحتلين الامريكان
و الشق التاني : متعلق بالوحدة اللي بين الاشخاص ، في كذا مشهد ، مشهد الجواز ، مشهد التحويل لنافي ، و ده من اجمل المشاهد ، و مشهد كمان هو محاولة شفاء غريس. انه الجميع متحد روحيا و جسديا و فكريا عشان هدف واحد ، كان معنى جميل فعلا
في فكرة بفكر فيها و هي ان الفيلم ممكن يكون موجه للبشر كلهم ، و ده احتمال كبير جدا ، انه الفيلم بيقول ان الاحتباس الحراري ، و تلوث الكوكب ، و غيره ، ده كله بيسبب انهيار للكوكب ، و اننا هنحتاج مكان تاني ، و مش هنلاقيه .
------
معنى جه في بالي و انا بشوف الفيلم ، و هو ان الغربي لازم يفهم الاله على شكل مجسد، مش هيقدر يفهمه انه اله في السما زي المسلمين ، مش مجسد ، أو ملوش أيقونة، فعشان كده فيه شجرة مقدسة ، و مكان مقدس يدعوا فيه ، و حاجات مشابهة كتير .
و ده دليل ان العقلية الغربية مسيطرة بقوة على الفيلم ، ده مش عيب طبعا ، لكن العيب اننا نتصور اننا ننقل النموذج الحضاري بالكامل من عندهم .
ممكن الشجرة المحرمة (إيوا) عند النافي نعتبرها ايقونة للمسيح ، او المسيح نفسه ، او اي مقدس تاني في اي دين بيُعتبر وسيط بين الاله والبشر ، و ممكن كمان نعتبرها كنيسة ، بياخدو منها الماضي ، و الصلة بالاله .
-------
المجتمع النافي من وجهة نظري ، شبهه كاميرون انه نقيض المجتمع الغربي ، او يمكن يكون نقيض المجتمع البشري ككل ، فالفردانية اللي موجودة عند البشر ، بنلاقي ضدها في الوعي الجمعي عند النافي ، التفكك الاسري بنلاقي عكسه ، و ممكن عكسه بتطرف ، زي الشبكة اللامحدودة بين كل افراد القبيلة و الكوكب ككل.
برده فكرة امتلاك الطبيعة بنلاقي عكسها تماما ، و افكار كتير من النوعية دي ، بنلاقي النموذج السلبي عندنا ، و النموذج اليوتوبي هناك ، عند النافي
جيمس كاميرون كمان بيقول نظرية صادمة ، لكن مفهومة في الغرب ، و هي ان الغربي لما بيحب ياخد حاجة من حد ، بيعمل منه عدو، عشان يبرر انه ياخدها منه في النهاية .
و كمان نظرية انه الغربي بيفكر بنفس الشكل الملعون ، فكرة الحرب الاستباقية ، و انه يحارب الارهاب بالارهاب ، من غير اخلاق او قيم ، ده موجود ، و كلنا شايفينه
برده نقدر نقول ان الفيلم بيلخص الصراعات بشكل مبسط جدا ، و هو ان المستعمر مش بيقدر قيمة اللي بيستعمره ، ولا قدسية الاشياء عند اللي بيستعمره .
في كلمة قالتها العرافة في الربع الاول من الفيلم ، و هي انها مش هتقدر تعلم جايك تقاليدهم و عاداتهم و كل حاجة ، لأنه صعب انك تملا كاس مليانة بالفعل ، و ده معنى جميل ، ان الغربي مش هيفهم اي حضارة تانية ، لأنه بيبص من منظوره اللي مليان فعلا
-----
التقنية اللي الفيلم استخدمها جميلة اوي
تصميم الطيارات متصورها انها متوافقة تماما مع الآيروديناميكس ، و متصور انها ممكن تنفع في وقت قريب جدا انها تتطبق كنماذج تنفيذية ، الهيليوكوبترز على وجه الخصوص .
انا حبيت فيلم افاتار بشكل عام ، ممكن ادخله في السينما تاني ، لكن اظن انه هيتسجل في التاريخ فيلم افاتار لأكتر من سبب ، و انا حبيت اني اكون من اللي بيكتبوا التاريخ ده .. بس بالعربي .
المصدر مدونة غريب
¨°o.O ( على كف القدر نمشي ولا ندري عن المكتوب ) O.o°¨
---
أتمنى لكم إقامة طيبة في الساحة العمانية
---
أتمنى لكم إقامة طيبة في الساحة العمانية
وأدعوكم للإستفادة بمقالات متقدمة في مجال التقنية والأمن الإلكتروني
رابط مباشر للمقالات هنا. ومن لديه الرغبة بتعلم البرمجة بلغات مختلفة أعرض لكم بعض
المشاريع التي برمجتها مفتوحة المصدر ومجانا للجميع من هنا. تجدون أيضا بعض البرامج المجانية التي قمت بتطويرها بذات الموقع ..
والكثير من أسرار التقنية في عالمي الثاني Eagle Eye Digital Solutions
رابط مباشر للمقالات هنا. ومن لديه الرغبة بتعلم البرمجة بلغات مختلفة أعرض لكم بعض
المشاريع التي برمجتها مفتوحة المصدر ومجانا للجميع من هنا. تجدون أيضا بعض البرامج المجانية التي قمت بتطويرها بذات الموقع ..
والكثير من أسرار التقنية في عالمي الثاني Eagle Eye Digital Solutions