يمكن العاطفية الزيادة دفعتني لكتابة البوست ده ، لكن حبيت اسجل تجربة سنين مع أول سيارة في حياتي وهي البولونيز FSO POLONEZ - 1.5 SLE.

غالباً كان عاجبني شكل العربية اللي كله صرامه والحدة في خطوط التصميم وتباين الألوان بين اللون الأبيض واللون الأسود ، لكن في الأغلب الإحساس ده بسبب الذكريات اللي كانت معاها وقت لما كنا بنسافر بيها بالبر من بلد لبلد أو غيره.
[TABLE='class: tr-caption-container']
[TR]
[TD='align: center']

[/TR]
[TR]
[TD='class: tr-caption, align: center']صورة في المهندسين بتاريخ 31-12-2009[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
بس خلال الـ 20 سنة دول قدرت أتعامل مع كل جزء فيها وخلال السنين دي درست كل صغيره وكبيرة فيها وبفضل الله وبمساعدة والدي وصلت لمرحلة اني ممكن أعمل صيانة للميكانيكا والكهرباء بنفسي وساعات إصلاحات في الجسم نفسه اللهم إلا الحاجات اللي بتحتاج لحامات وفني.
[TABLE='class: tr-caption-container']
[TR]
[TD='align: center']

[/TR]
[TR]
[TD='class: tr-caption, align: center']صورة في المهندسين بتاريخ 31-12-2009[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
بالرغم من سلبيات البولونيز وصعوبة عملية بيعها وكره بعض الناس ليها ولمظهرها زي ما يكون مش من حقها تمشي على الطريق أساسا بخلاف النظرة المتعالية على مالك السيارة أحياناً ، إلا اني كنت بحس بالتميز وانا سايقها وكنت معجب بتصميمها وقوتها ومتانتها بغض النظر الناس شايفاني ازاي.
[TABLE='class: tr-caption-container']
[TR]
[TD='align: center']

[/TR]
[TR]
[TD='class: tr-caption, align: center']صورة في المهندسين بتاريخ 31-12-2009[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
منكرش انها مر عليها سنين وتأثير الزمن ظهر عليها مع الحوادث والإصابات اللي عملتها وأثرت عليها بالإضافة للإ[B][B]همال مني في العناية بيها وبمظهرها ومتابعتها بالصورة اللازمة علاوة على [/B]المشاكل اللي بدأت تظهر في أجزاء رئيسية في الأجزاءالميكانيكية والجيربوكس ، [/B][B]وبالرغم من ده كله إلا ان السيارة كانت متماسكه ومحافظه على كيانها لحد النهاردة.[/B]
لغاية ما حصلت حادثة شديدة اصطدمت فيها برصيف عالي وحصل تدمير في أجزاء في العفشه والشاسيه ، ومن هنا بدأت فكرة بيعها وإحلالها بسيارة غيرها بصورة جدية.
لكن العجيب انه بالرغم ان الحادث كان قوي وعنيف جداً خلى العربة تخطي فوق جزيرة الطريق وتعدي للناحية الثانية ، لكن تأثير الحادث عليها مكانش زي ما كان متوقع ، فالموتور كان شغال والفتيس سليم وحتى الرادياتير كان سليم.
والأعجب إنه بعد ما تمت عمليات الإصلاحات على الجسم وعلى الشاسية والعفشة ، كانت العربة تمشي وتفتح على السرعات العالية زي سابق عهدها !
[TABLE='class: tr-caption-container, align: center']
[TR]
[TD='align: center']

[/TR]
[TR]
[TD='class: tr-caption, align: center']صورة بعد الحادثة ![/TD]
[/TR]
[/TABLE]
وبالرغم من الإصلاحات تمت بشكل سليم وحرفي ، لكن إحساسي بعدم الأمان أو حتى الثقة في العربية على الطريق أصبح أقل بكثير من الأول ، وده كان السبب الأساسي في قرار البيع.
متانة السيارة
- صلابة الشاسيه وقوة الهيكل الخارجي تضاهي السيارات الكلاسيكية خصوصا انها مصممة على اساسات موديل FIAT 125 اللي بدأ تصنيعها في الستينات ، ومن غير مبالغه ممكن تكون زي المرسيدس أو الفولفو من نفس موديلها "الستيناتي طبعاً" من حيث المتانه ، طبعاً مع فارق الرفاهية والكماليات وتكنولوجيا التصنيع بين الصناعة البولندي والصناعة الألماني أو السويدي من الستينات لغاية النهار ده.
- الصالون الداخلي من أول التابلوه وطارة الدركسيون وذراع الجير مروراً بالأبواب والكراسي وشنطة العربية مصنوعة من خامات قوية ومتينة أغلبها مصنوع من الحديد أو الصاج المقوى وعليه كسوة من الجلد أو مصبوب عليه طبقة بلاستيك.
- أفتكر إني كنت مره فكيت إكصدام العربية علشان أصلح الإشارات واظبط فيه شوية حاجات في الكهرباء ، فاكتشفت انه بيتكون من جزئين ، الجزء الاول إكصدام من الصاج الحديد سمكه حوالي 3 مللي متثبت في الشاسيه وده لوحده كافي جداً لحماية السيارة تماماً في حالة التصادم القوي ، وفوق منه اكصدام تاني من البلاستك المرن لامتصاص الصدمات البسيطه والمتوسطه وبرضو الإكصدام ده لوحده أقوى من اللي موجود في ماركات السيارات موديل 1990 وما بعدها في مصر كلها ، وكان وزن الإكصدام ده تقريباً حوالي من 10 : 15 كجم.
- بالتأكيد زي أغلب العربات خلال الـ 15 سنة اللي كنت بسوقها فيهم اتعرضت لحوادث كتيرة ، لكن أقوى حادثة كانت مع سيارة بيجو 504 وكانت التصادم في تقاطع طرق وكنت ماشي على سرعة 30 كم تقريباً ، العجيب ان بعد التصادم حجم الدمار اللي أصاب الجزء الجانبي في البيجو مقارنة بالدمار أصاب الإكصدام أو مقدمة البولونيز لا يذكر !
* أكثر شيئ كان بيعجبني في البولونيز .. هي إحساسي بالثقه وفي القوة على الطريق كأني سايق وحش زي جرندايزر أو مازنجر !!
الرفاهية والرحابة:

TOFA
المصدر :انسان نادر